Thursday, July 4, 2013

...positif...

لا يكلف الله نفسا الا وسعها..... duhai jiwa yang muthmainnah...bacalah...hayatilah...berpeganglah dgn kalamullah... sesungguhnya setiap apa jua yang berlaku diperjalanan hidup yang singkat ini telah diatur rapi oleh Yang Maha Pencipta...Dengan segala sifat yang kamil dan raheem...

Badai...ujian...mehnah... atau apa saja namanya adalah suatu bentuk tazkirah...tazkiah khusus bagi kita yang mengaku hamba...yang mengaku beriman...Allah mahu kita kembali kepadaNya...kerana manusia lumrahnya akan lebih mengingati Yang Maha Pencipta apabila dirempuh duka...walau hanya setitis.

Yakinlah jiwa...sesungguhnya Allah tidak akan menguji seseorang melainkan Allah maha tahu bahawa hambaNya mampu mengharungi mehnah...walau sedetik awalnya...rasa berat..rasa tergugat...bahkan rasa tewas tapi secara mutlaknya andai kita menerima dengan lapang dada...ikhlas malah bersyukur kepadaNya maka itulah petunjuk kita kembali kepadaNya setelah kealpaan serta lena dengan buaian duniawi.

Siapa kita yang boleh menghukum orang lain...siapa kita yang boleh mempertikaikan apa yang ada di minda orang lain....atau kerana sedikit kesilapan atau mungkin saja berlaku salah faham...lalu  Dia turunkan sedikit ujian maka kita terus meletak tanda...mengatur kata bahawa hanya kita yang betul...sedangkan kita merasakan bahawa kita ada keyakinan Allah tidak akan menguji seseorang melainkan Allah tahu hambaNya mampu mendepani...apa benar kita ber Tuhan...apa betul kita berpegang dengan al qur'an.

Ayuh jiwa....kita muhasabah diri...yakinlah setiap badai yang melanda ada hikmahnya....ayuh kita ambil sikap berlapang dada dan mensyukuri setiap yang mendatang..sebagai tanda bahawa selama masih ada yg sudi menegur...sudi mengingatkan dikala kelalaian kita...mudahan itulah petunjuknya Allah  mahu kita kembali kepada Nya...kita masih dikasihi Nya

الله اكبر...الله اكبر...الله اكبر

0 comments:

Post a Comment