Monday, February 15, 2010

...resah...

...manusia ...lumrahnya dilahirkan menangis...namun di saat lahirnya jiwa suci itu ke dunia... tangisan itu logiknya agak tersasar untuk dikatakan tangis resah...setelah masa berlalu... semuanya berubah mengikut masa dan corak yang telah dilukiskan oleh samaada kedua ibubapa atau siapa jua yang menjaga dan membesarkan anak itu...maka pada banyak waktunya tangisnya akan lebih membayangkan keresahan jiwa dengan pelbagai musabab.

...manusia...keresahan selalunya berkaitan dengan kitaran hidup yang dilalui...hubungan sesama makhluk...keperluan kehidupan... atau mungkin juga 'kemewahan'...

...manusia...mengejar kehidupan ada ketikanya lupa jalan pulang kepada Nya...biar semuanya sudah ada di depan mata namun jiwa masih kosong...hati dilanda resah...kenapa...mengapa... pasti ada jawapannya...semuanya bergantung kepada kesediaan jiwa dan mental untuk menerima kebenaran biarpun apa warna serta coraknya.

...manusia...kekadang alpa bahawa perjuangan yang digalas dalam kehidupan ini... biar apa juga destinasinya adalah sesekali tidak mungkin dapat memisahkan diri dari ketentuan Ilahi... maka kenapa masih ada yang enggan melepaskan ego yang tinggi...kesombongan...keangkuhan... atau mungkin juga segalanya yang dirasakan 'hak personal' ...sedang jiwa diselimut resah gelisah yang tidak berkesudahan.

...manusia...selesa berada 'di atas' dan dengan 'penghormatan' duniawi jua akan memberikan ruang keresahan diri.merasakan jawatan atau apa saja namanya sebagai hak dan bukan rasa tanggung jawab malah mengheret rasa berkuasa ke atas orang lain...dan resah ini akan terus mengganggu malah boleh membunuh jiwa kemanusiaan.

...atas kesedaran yang ada ...walau hanya sedikit dan hanya sedetik...biarlah kita ubah segalanya.walau di awal langkah...payahnya terasa namun alah bisa tegal biasa...susutkan ego , angkuh , sombong dan matikan jiwa 'rasa berkuasa'...yang pasti...semuanya tidak layak bagi kita sebagai manusia yang lemah untuk bersifat seumpamanya.

...berikan sedikit ruang serta masa untuk berfikir secara tulus bahawa manusia ini saling memerlukan lantaran tiada insan yang perfect...malah kita di ciptakan untuk saling menyempurnakan...saling menghormati...mudahan dengannya akan meningkatkan jiwa taqwa.
lupakan 'kedudukan' atau mungkin apa saja yang merosakkan...dan kita bina di atasnya kekuatan dan kemantapan aqeedah agar resah yang ada diganti dengan jiwa tenang...yang tiada ternilai dengan isi dunia...harga sebuah keimanan..

"wahai jiwa yang tenang...kembalilah kepada Tuhan mu dengan redha dan diredhai"...

0 comments:

Post a Comment