Tuesday, December 1, 2009

...doa... ( i )

apa sebenarnya doa seorang ibu untuk anak-anak ? hanya sekadar menadah tangan sesudah solat atau setiap yang terdetik di hati dan yang terbit dari bibir...

pejamkan mata..lapangkan minda dan kenangkan seketika patah-patah kata yang keluar dari mulut kita sebagai seorang ibu...secara jujur...berapa kerap kata-kata ' degil...nakal...lembab...' dan lebih buruk lagi menyalah ciptaan Ilahi yang kononnya tanda kedegilan...kenakalan...

hakikatnya setiap yang terdetik di hati...terucap di bibir adalah doa biarpun tangan tidak ditadah ke langit...dan ia menjadi lebih khusus dan bersungguh apabila tangan kita diangkat dengan penuh harap pada Ilahi atau juga dengan...doa dalam sujud disepertiga malam.

...lalu...andai sianak pernah tersilap langkah...tersalah arah...usah sesekali kita jemu mendoakan yang terbaik untuknya di dunia dan akhirat.

...usah pula kita mengusung ke hulu dan ke hilir botol air mineral...minta dijampi alim ulama agar anak kita pintar ... cantik (jarang pula yang minta ditingkatkan iman dan amal ??)...mengharapkan orang mendoakan anak kita tapi kita tidak berbuat apa-apa...malah berterusan menzahirkan kata-kata yang negatif terhadap anak-anak.

....tidak salah minta didoakan oleh orang yang alim tapi...doa yang berterusan dari ibu tidak boleh dipandang ringan...

...ayuh kita doakan anak-anak kita agar sentiasa diberikan taufik serta hidayah Nya dalam melayari bahtera kehidupan...elakkan kata-kata dan detik hati yang negatif terhadap mereka...mudah-mudahan dianugerahkan Ilahi kebahgiaan duniawi dan ukhrawi... kebahagiaan yang hakiki...ameen.


doa yang kita mulakan sejak anak-anak di dalam rahim dan hanya berakhir bila ruh meninggalkan jasad...

1 comments:

DAKWAH YEOP said...

satu teguran penting buat semua ibu bapa dan semua remaja yang bakal menjadi ibu bapa. terima kasih makcik, pandangan bernas yang bertepatan dengan sunnah Nabi.

bagusnya jika pengalaman makcik dlm mentarbiyah anak2 dikongsikan bersama sebagai panduan buat mereka yang lain. semoga ianya menjadi salah satu amalan yg tdk putus (ilmu yang bermanfaat) syukran. sekadar ta3liq

Post a Comment